Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

måndag 27 maj 2013

Panalim

Hej på er kära bloggvänner! 

Jag bjuder er på en resa genom mina kollage på ett ställe jag varit med 3 klasskamrater, ett ställe där vi blev överraskade av att en annan gammal klasskamrat ägde och drev.

 Det fantastiska var att när vi gick sista året på gymnasiet så brukade vi byta matsäck med varandra, Lica ( fabriks-direktören ) hade en fantastisk bröd med sig varje dag till skolan , som smakade himmelskt! 

Och nu ...äger han en Kvarn och en Bröd-fabrik!


Först tänkte vi faktiskt att ta med oss något traditionellt i present till Lica...ta några bilder och sedan ...be om att få smaka lite...bröd...
;-)


Kvarnen ligger på vänstra sidan av stora vägen när man kommer från Sibiu och Bröd-fabriken på högra sidan, i en liten samhälle : CISNADIE.


Råvara är förstås vete...men vi har sett en stor blandning av flera sorters mjöl ...jag skulle behöva gå en kurs ...för att förklara hela processen...


Labbet, ser ungefär som vilken labb som helst, liknar vår i pulverfabriken på Arla i Vimmerby, där tar man sina tester och prover på mjöl-blandningen man tillverkar dagligen.



Av kollagen ni ser nedanför så kan man lätt förstå lite av kvarn-processen , där man maler kornen...




Lica ,som egentligen heter Vasile Stefanescu, tog sig tid att förklara hela processen från korn till färdiga produkten...när vi var klara med visningen , fick vi var sin kasse med massa gott, typiska produkter som man använder till Påsk...eftersom den 5 maj firades den ortodoxa Påsken i Rumänien.


I Själva bröd-fabriken såg vi hur man paketerar mjölet...


hur man förberedde för bröden, jag lärde mig att MAIA var den rumänska ordet för SURDEG, det var lite roligt att man lärde sig nya ord som man var tvungen att översätta från det svenska språket...ja...det var här i Sverige jag bekantade mig med just surdegs-brödet!


Det gamla och den nya ugnen ser ni nedanför...


Och olika färdiga produkter


Vi fick välja en brödsort att ta med oss hem...jag valde för de andra klasskamraterna : en fin mörk RÅGBRÖD , vet inte om det uppskattades...jag kan bara säga att jag åt upp min ... alldeles 
"by me self" 
så bra det smakade!


 Jag har hört att man "slår" den färdiga vita brödet...kanske är ett sälj-knep...lite annorlunda än vad man är van till här i Sverige...där uppskattas detta ...kan vara att det ser lite hembakat ut....varje bröd blir ju annorlunda i utseendet.


Jag fick med en bild på de glada medarbetarna...jag glömde fråga om lov...hoppas jag blir förlåten ...för jag har faktiskt bara positiva ting att berätta om deras fina arbete!


Vår förre detta klasskamrat  Lica, var en riktig djurvän med. Han tog med sig till jobbet sin egen hund från landet där han bodde förr i tiden...på det sättet så är man närmare varandra, de träffas säkert oftare nu , i den här stressande tempo vi lever i , eller hur?


Har ni väggarna förbi någon gång ni kanske åker till Cisnadie, Sibiu, Rumänien...så stanna gärna en stund och se till att ni också får en tur i båda fabrikerna...glöm inte att säga att ni fick tipset av mig...så får ni säkert känna er som...kungar på besök!
;-)


Vill du se mer om Panalim så kan du gärna gå in här


TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...