Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

fredag 4 maj 2012

nya pelargoner


Hejsan allihopa!

Har köpt 2 st. pelargoner som jag hoppas att jag klarar av...det verkar att de är superfina när jag köper de i affären och sedan ...några veckor senare så är det något som händer... i hemlighet....de trivs inte som då när de var ny-inköpta...
;o(
Jag omplanterar alltid i ny jord och vattnar inte övervattna och inte låter jag de "skrika" efter vattnet heller, har de på fönsterbrädda, ingen stekande sol precis ...men ljust.
Några bra tips?


Hur som helst, denna är en RED PANDORA , Sörgårdens pelargoner, en TULPANPELARGON som utvecklades i USA på 1960 talet. Blommorna öppnar sig bara delvis, därav namnet.



Och denna är en RED WITCH, också en Sörgårdens pelargon, en FINGERPELARGON. Denna grupp kommer från en enda liten planta som har sitt ursprung i MEXICO. Blommorna är väldig dekorativa och bladen fingerformade.

Jag tycker det är helt fantastiskt att äga växter från olika världsdelar så visst är det fruktansvärt att man inte kan hålla de vid liv eller få de att vara lika fina som på alla plantskolor...? Visst ...man kan ju alltid köpa nytt. Det är inte så dyrt och vi måste ju konsumera för att det ska gå runt för alla små företagare....men bara att kunna sköta de olika växterna ...ja .... helt annat företag!


TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

1 kommentar:

  1. Fina sorter!! Tulpanpelargon har jag också. Gillar den mycket.

    Önskar dig en fin helg.

    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...