Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

måndag 13 augusti 2012

TOMATER ,TOMATER och TOMATER

Hello , my friends!
Skördat... jag med!
Har ni tänkt nån gång på att tomater är lite...håriga?
Eftersom de är lite svåra att skära i mindre bitar med vanlig kniv...så trodde jag alltid att de är ju släta i skalet!


För i tiden (ja...för bara typ 20 år sen...) så tog man hand om de gröna tomaterna och gjorde inlägg tillsammans med morötter och massa andra kryddor...
Hur många är det nuförtiden som lägger sin tid på detta?
inte jag i alla fall...men jag skulle gärna göra det ...
för jag älskar vintertidens matlagning med dessa gröna inlagda grönsaker till stekt kött till exempel.


Hela min familj här i Sverige tar för sig och smakar av tomaterna jag hämtar från växthuset...så det går åt några stycken om dagen.
Jag själv, skulle inte klara mig utan minst en tomat om dagen (?)... hos mig så finns det hela året tomater i kylen eller på köksbordet, oavsett vad kilot kostar.


När jag var liten och åt min mellanmål , hemma i Rumänien, på söndagarna ( en stor brödmacka med smör på och en stor tomat till det) så fick jag äta det ute för min mamma , fast ingen annan gjorde det (!?)...min mamma gjorde alltid det förbjudna ;o), och alla tanterna skakade på huvudet och tyckte saker som ingen skulle behöva bry sig om.
Den lilla mellanmålet på somrarna var absolut det godaste jag visste, brödet var stenugnsbakad med tjock skorpa och tomaten...ja en riktig solmogen jätte tomat !


Så...
Hurra ! för alla tomat älskare!


TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

3 kommentarer:

  1. Tomater är så gott. Dina ser utmärkta ut. Fina barndomsminnen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så härligt vackert du beskriver mellanmålet från din barndom.

    SvaraRadera
  3. Servus draga.Rosiile tale cam i-mi fac cu ochiul... sunt foarte aspectuoase si cred ca si gustoase.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...