Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

onsdag 13 juni 2012

Underbara syrener


God morgon!
Se vilka skönheter lämnar jag kvar i Småland ... ensamma i trädgården , ingen "pratar" eller känner deras underbara doft och form.
Visste ni att syren-buskar kom på 1700 talet i Sverige från det östra delarna av Europa? Att det vanliga sorten kalas för BONDSYREN och att en syren-trädgård heter :  SYRINGARIUM ?
Detta är helt nytt för mig med ;o)



Med hjälp av Lottas (min granne och betong-gjutnings kompis)... syren-buskar så kunde jag få fram till en bildcollage... 4 sorter underbara syren kvistar. Jag har bara dem två enkla vita och vanliga ljus lilla. Titta en liten stund på min grannens dubbla vita och de mörk lilla syren-blommor!
Vilken färg! Vilken doft! Vilka underbara blommor!


Jag börjar längta redan efter mitt lilla växthus...det som syns långt borta bakom är en pallkrage med potatis-plantor, kan knappt vänta att se om det blir några potatis till Midsommar!
Om en vecka så blir det fest igen i hela Sverige, jag bara ÄLSKAR det svenska traditionen med allt : Midsommar-stång, midsommar-silen, midsommar- grill-maten på kvällen och givetvis.
MIDSOMMAR-TÅRTA med alla jordgubbarna som finns!




TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

1 kommentar:

  1. Syrenerna är underbara! Har plockat in de sista i dag! Härlig doft!/Lila-Christina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...