Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

torsdag 23 februari 2012

Pressade blommor del2

God morgon!
Vad roligt att vakna till en riktig solig morgon och till en fin nyhet om kronprinsessans nyfödda dotter!
Grattis till hennes duktiga föräldrar!
och om nåt helt annat...
gillar ni också PRÄSTKRAGAR?
Det gör jag! 
För två år sedan på Midsommarafton fick jag plocka MASSOR med Prästkragar ...i sådana mängder som aldrig förr.
Det är kanske därför jag har kvar ett så stark minne av de eftersom de alla jag plockade var så perfekta!



Den här exemplaren pressade jag förra året, kommer från min egen trädgård och jag trodde faktiskt aldrig att den skulle bli såååå FIN ...torr som den är nu!
Denna blomman trivs rätt så bra på torra och hårda ängar, växer i grupper och blommar samtidigt i  nästan en hel månad!
Visste ni att Prästkragen är Skånes landskaps-blomma? Det visste ni säkert! Men för mig är detta något nytt.
Och också att  artnamnet Vulgaris ( vulgus... från latin ) betyder VANLIG!
                               VANLIG = VACKERT ...eller hur?



TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG! JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

1 kommentar:

  1. Florile galbena au frumusetea lor dar probabil sunt mai gingase de cat alte colori,asa le vad eu Mama

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...