Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

söndag 29 januari 2012

Orkide tider?

                                               Hej!
             Det var nån som sa att orkidéer är "Ungkarlsblommor"...är det så ?
Jag har aldrig upplevt att de är lätta att sköta...inte efter att jag flyttade på mina på ett ställe jag hade mer plats, vid ett kall fönster och började vattna oftare än innan bara därför de var ...i vägen!


Har egentligen bara 3 st vanliga stora orkidéer och en riktig liten variant som min man fick i födelsedags present för 3 år sedan.
ALLA blommar nu!!!
Jag tog så många bilder så att det blir "tjat" om dem imorgon med ...i ett nytt inlägg...;o)

 Dem här MAFFIGA vita var BLÅA från början...riktigt blåa alltså...undrar vad man gjorde med dem för att få den färgen!
Är inte besviken på dem ...eftersom de har en krit-vitt färg så dem syns ju...men det hade varit häftigt med det blåa ändå så fina de var ...då.

Har du tid ...så kan du gå in hos Helene och svara på hennes frågor...det ska bli kul att få reda på svaret till hennes "krångliga" 3 frågor...;o)

TACK FÖR ATT DU TITTADE IN HOS MIG!JAG BLIR SÅ GLAD OM DU HAR TID MED EN LITEN KOMMENTAR!

5 kommentarer:

  1. Hej. Kikar in hos dej o ser en massa orkideer vilket inte är nån favorit hso mej. aJag har fått för mej att orkideer ser ut som fjärilar o jag har lite lätt fjärilsfobi *fniss*. Men tack för titten hos dej ändå!! /Knatten

    SvaraRadera
  2. Jag är urusel på inomhusväxter, men orkideér det fixar jag - så visst måste dom vara ganska lätta! dina var väldans fina, speciellt den vita. Fast jag förstår att en blå hade varit helt fantastiskt!!
    Du frågade på min blogg om det var tagetes under elefantgräset. Men det var stora buskar av ölandstok. Elefantgräset är nämligen 3-4 meter högt!
    Och det sprider sig inte, däremot vill det stå ganska skyddat. Sen beror växtkraften också på hur man bor, dom är "lite" känsliga. Här är det zon 1 och det har växt skyddat, så det blir nog nästan zon 0. Småland har ju en del ställen där det är ända ner till zon 4/5 och då tror jag inte dom växer speciellt bra.

    SvaraRadera
  3. Tack för länken till tävlingen :-)

    Själv samlar jag på orkideér och tror de kallas ungkarlsblomma för de mår bra av att glömmas bort efter de blommat.
    Man ska inte vattna dem så mycket då.
    Jag brukar ge som tips att ställa dem bakom en gardin när de blommat över, då är det lättare att "glömma" vattna dem.

    Kram Helene

    SvaraRadera
  4. Oj vad många o fina !
    Jag tycker de är svåra vill inte blomma om hos mig...
    Ger dom till mamma när jag tröttnat o sen blommar dom om hos henne hm..
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Är florist och ville bara inlägga att orkidéer är den vanligast krukväxten i Sverige, och man säljer mer orkidéer än andra växter, typ begonia, pelargon osv. Och just därför att den är så väldigt lätt att sköta.

    En sak till, den blåa färgen är vanlig sprayfärg framtagen till växter och går att köpa hos din välsorterade grossist. Finns även för snittblommor i rinnande form som man häller i vasen, och som dom suger upp och blir BLÅ.

    Med vänlig hälsning,
    Helena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...