Do you like the pictures to the right of the posts?
Click on them and see more!
You can also choose to read my blog in your own language!

måndag 7 november 2011

Brygga öl och gamla fördomar.


Förra veckan var jag på TJEJ-TRÄFF på en lokal bryggeri med fabrik-siteseeing ,öl-provning och god mat i bryggeriets pub. Visste ni att ölen är en av dem äldsta alkoholliknande  dryckerna i människans historia?
Vid bryggning lägger man MALT i blöt så att malten omvandlas till malt-socker. Den ska gro, torkas och rostas. Dess rostningsgrad är den viktiga smakfaktorn! Kraftigare rostning ger mörkare öl men vid vanlig ölbryggning används ljusare malt.  

Och det är HUMLEN som ger ölens arom...Fin växt eller hur?


Jag försökte få en diskution om dagens folk på pubar, eftersom jag var lite besviken på att vi bara var kvinnor i lokalen (2 grupper ) och en massa ...barnfamiljer med barnvagnar och små barn... Men jag hade ingen chans...de SOPADE golvet med mig på jobbet idag pga mina så kallade fördomar om att små barn har inget att göra en kväll på en bar med sina föräldrar som kommer dit för att äta och ta ...en öl eller nåt. Det var ju höstlov och "stackars" föräldrar tog ledigt för att vara med barnen och äta ute förstås ?! 
Flera gånger sa jag att om man jämför med andra länder...exempelvis öst-länderna ...så är det skillnad ... precis som för i tiden i Sverige om det är någon som minns! (jag var ju inte öst-partisk!)...(jag sa alldrig att det var bättre för...hellre)

Egentligen... försökte jag hela tiden få de att förstå att jag kanske hade gärna tittat på några "karlar" i stället i den mörka lokalen ;)..., ni vet snygga män stående i puben som på film... inte massa ...ammande... mammor ;)
 Men tyvärr...så var det ingen som höll med mig : / ... förstå mig RÄTT alla småbarns föräldrar!


Maten var KANON och ölen : FÄRSK! 
Färskölen är en opastöriserad och ofiltrerad öl. Den är lite grumlig men vilken fantastisk AROM och vilken fyllighet! Det rekomenderar jag gärna att ni provar! På bryggeriet var just färskölen deras mest solda produkt!!!

2 kommentarer:

  1. Hej Karla!
    Vilken tur för mig att jag inte har fallit för ALLA frestelser: Jag dricker inte öl. Skulle jag dricka öl och dessutom den där färska varianten - hur många kalorier innehåller den ;)?/Anja

    SvaraRadera
  2. Hej Anja! vad roligt att du följer min blogg!
    Jag ska kolla om kalorierna och hör av mig om det på nästa inlägg.
    Karla.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...